4 twarze kobiety według poezji Anny Świrszczyńskiej
na scenie:
HALINA MACHEL
Muzyka i ballady:
MARCIN GUZIK
scenariusz, scenografia, reżyseria:
TOMASZ A. ŻAK
technika:
RYSZARD ZAPRZAŁKA
plakat:
STANISŁAW KUSIAK
Premiera 1: Muzeum Wsi Polskiej w Radomiu, 8 marca 2024
Premiera 2: Zakliczyńskie Centrum Kultury w Zakliczynie, 15 marca 2024
Specjalne podziękowania dla Klubu Bokserskiego Global Boxing z Tarnowa
[Przedstawienie powstało we współpracy z Zakliczyńskim Centrum Kultury]
* * *
Annę Świrszczyńską moja pamięć wzruszeniowa przechowuje z ciepłym uczuciem jako poetkę bardzo czystego, odległego od bezpośredniości doznań, artystostwa. Jej teatr (…) jest równie jak jej poezja czystą alegorią. A tu nagle takie wyznanie, jaskrawe, brutalne, wyznanie rozpaczliwie odważne.
Jeszcze żadna kobieta, jak poezja poezją, nie odezwała się tak dobitnie. Muszę się zdobyć na duży wysiłek, ażeby nie cytować. Bo tutaj każdy cytat byłby tylko przykładem brutalności, niepiękna, niepoezji wreszcie.
Zbigniew Bieńkowski
Ciało – biologia – jest zawsze ostateczną formą istnienia i jego podstawą, źródłem i sprawdzianem wszelkich pozacielesnych wartości (…) Wszelki byt poza- i ponadcielesny – choć upragniony – jest więc zawsze pozorny, chwilowy i „na niby”. Jest fatamorganą człowieka udręczonego ciałem. Ciało jest bowiem narzędziem i źródłem zarówno ekstazy, jak i udręki (…) Bohaterki jej wierszy stają nieraz na skraju tajemnicy, jaka rozpościera się po drugiej stronie istnienia. Przekraczają nieraz tę granicę, by (…) istnieć w kategoriach niebytu.
Stanisław Balbus
Świrszczyńska była feministką w sensie innym, niż to wynika z jakichkolwiek teorii. Po prostu kierowała się obserwacją i współczuciem.
(…) W swojej liryce miłosnej wyzywająca, całkiem otwarcie pisze o zmienianiu mężczyzn, tudzież, pierwsza bodaj wśród polskich poetek, nie żenuje się mówić o orgazmie (…) Jej świat ekstazy i cierpień, żarliwych szeptów i hymnów na chwałę istnienia na pewno nie mieści się w tym, co nazywamy materią, fysis, czyli rozciąga się w meta, uczestniczy w wielkim oceanicznym Wszystkim.
Czesław Miłosz
Poezja to tylko pretekst dla wyższych uczuć i jak matematyka prowadzi do pożądania tego, co ponadczasowe, co ponad cielesne. Wiersz w teatrze staje się wielowymiarową metaforą, zaczyna bić się o swoje. Poezja Świrszczyńskiej prowadzi nas na ring, gdzie kobieta walczy z każdym, kto chce jej odebrać jej kobiecość. Walczy, żeby przeżyć, bo przecież tak jak po spektaklu ludzie wracają do życia, tak po życiu jest drugie życie… Gong! Czas więc zacząć kolejną rundę, „za wszelką cenę”…
Tomasz A. Żak
Uwarunkowania techniczne
Ekipa realizacyjna:
Aktorka – 1 osoba
Obsługa techniczna – 3 osoby
Kontakt w sprawach technicznych:
Ryszard Zaprzałka – tel. 795-206706 ; smagaczryszard@poczta.onet.pl
Konieczne warunki prezentacji:
Sceną w tym przedstawieniu jest kwadratowy podest (boki dł. 3,0 m, wys. podestu minimum – 0,30 m, ew. konieczne schodki). Widownia jest zlokalizowana z czterech stron podestu (jak publiczność podczas walk bokserskich). Wysokość ponad przestrzenią sceniczną to minimum 3,5 metra. Konieczne jest zupełne wyciemnienie sali, sterowanie światłem lub dostęp do siły (380V) i ew. możliwość podwieszenia świateł. Prosimy o przygotowanie mobilnej drabiny. Używanych są 4 reflektory (minimum 500W każdy) oraz 1 spot. Ponadto kolorowe świetlne listwy umieszczone w obrysie (kwadracie) sceny. W przedstawieniu używane jest nagłośnienie (2 lub 4 kolumny głośnikowe) – akcji scenicznej towarzyszy muzyka z offu (laptop).
Garderoba winna być zlokalizowana nieopodal sceny i – o ile to możliwe – zaopatrzona w łazienkę z prysznicem. Podczas spektaklu nie będą wpuszczane osoby spóźniające się. Prosimy również o przestrzeganie zakazu fotografowania, filmowania i nagrywania spektaklu bez zgody teatru.
Czas w spektaklu:
Spektakl trwa ok. 75 minut.
Montaż sceny oraz świateł to nie mniej jak 2,5 godz. (0,5 godz. przed spektaklem to czas niezakłócanej rozgrzewki aktorki). Demontaż spektaklu trwa ok. 0,45 godz.
Media:
Teatr dysponuje własnym serwisem fotograficznym oraz informacyjnym. Istnieje możliwość organizacji konferencji prasowej przed, jak i po spektaklu, ale tylko poza czasem montażu/demontaż.