Zaśpiewać Konopnicką

WIDOWISKO TEATRALNE

scenariusz, scenografia, reżyseria:

TOMASZ A. ŻAK

muzyka:

MARCIN KORBUT

współpraca plastyczna:

JERZY DUDA

aktorzy:

HALINA MACHEL – jako Gwiazdorzyca

MARCIN KORBUT – jako Kapelmistrz (oraz heligonka i klarnet)

JUSTYNA CHMIELEK-KORBUT – jako Dziewczyna 1 z Kapeli (oraz skrzypce)

DOROTA TOKARZ – jako Dziewczyna 2 z Kapeli

ADAM GAURA– jako Chłopiec (oraz heligonka)

 technika:

RYSZARD ZAPRZAŁKA

Specjalne podziękowania dla Barbary Bukowskiej.

 Premiera: Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu, 5 października 2024

Przedstawienie powstało w ramach współpracy Ośrodka Praktyk Artystycznych Teatru Nie Teraz w Rudzie Kameralnej i Zakliczyńskiego Centrum Kultury  

 

W roku 2024 Teatr Nie Teraz i Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu zrealizowało piąty wspólny projekt teatralny. Przedstawienie „Zaśpiewać Konopnicką” jest kolejną inscenizację TNT (po „Pisz do mnie więcej”) wpisaną w konwencję śpiewogry (musicalu). Ta formuła doskonale się sprawdza, gdy chodzi o dotarcie do odbiorcy z patriotycznym i tożsamościowym przesłaniem Marii Konopnickiej.

Jest to opowieść o wędrownej grupie wagantów, ludowych śpiewaków i opowiadaczy, których niegdyś pełno było na polskich wiejskich drogach i na ryneczkach i placykach małych miasteczek. Ich występy było wielką atrakcją, swoistym świętem, tak dla dorosłych, jak i dla dzieci. Bohaterowie naszego spektaklu, choć wpisani w te niegdysiejsze ramy, przychodzą do widza tu i teraz. Korzystając z tekstów i poezji Konopnickiej opowiadają o tym, co dzisiaj ważne dla każdego.


Najistotniejszym jednak przesłaniem występu tej grupy śpiewaków, tancerzy i muzyków jest „Dobra Nowina”. Oni chcą nam powiedzieć, ze życie ma sens, a wiara w Boga i miłość Ojczyzny to piękne uczucia.  W inscenizacji wykorzystano w większości zapoznane lub  wręcz nieznane teksty poetyckie Marii Konopnickiej. 

TAŻ

Uwarunkowanie techniczne

Ekipa realizacyjna:     

Aktorzy – 5 osób (w tym dwóch mężczyzn)

Obsługa techniczna – 2 osoby

Kontakt w sprawach technicznych: Ryszard Zaprzałka – 795-206706; smagaczryszard@poczta.onet.pl

 Konieczne warunki prezentacji:

Przedstawienie jest realizowane w klasycznym układzie scena – widownia, ale z wykorzystaniem w prologu i finale przestrzeni, w której są widzowie (wejście i wyjście). Przestrzeń sceniczna wymaga minimalnych wymiarów: 6 metrów (szerokości) x 4 m (głębokości). Horyzont sceny, jak i obie boczne kulisy powinny być okotarowane lub stanowić naturalną scenografię. Konieczne sterowanie światłem lub dostęp do siły (380V). Używane są 4 reflektory (minimum 500W każdy). W przedstawieniu może być użyte nagłośnienie (w sytuacjach plenerowych lub we wnętrzach tego wymagających) – trzy mikrofony na statywach. Pożądany wówczas jest również odsłuch.

Komplementarnym dla przedstawienia jest „stolik dla artystów”, przy którym aktorzy „przysiadają” w trakcie akcji. Na stoliku klasyczny wiejski poczęstunek dla gości (muzyków i śpiewaków) – w naturze, a nie jako atrapa (częścią akcji jest konsumpcja).  

Garderoby dla aktorów winna być zlokalizowane nieopodal sceny i – o ile to możliwe – zaopatrzone w łazienkę z prysznicem. Podczas spektaklu nie będą wpuszczane osoby spóźniające się. Prosimy również o przestrzeganie zakazu fotografowania, filmowania i nagrywania spektaklu bez zgody teatru.

 

Czas w spektaklu:

Spektakl trwa ok. 50 minut.

Montaż scenografii oraz świateł to nie mniej jak 1,5 godz. (dodatkowo 0,5 godz. przed spektaklem to czas niezakłócanej rozgrzewki aktorów). Demontaż spektaklu trwa ok. 0,45 godz.

 

Media:

Teatr dysponuje własnym serwisem fotograficznym oraz informacyjnym. Istnieje możliwość organizacji konferencji prasowej przed, jak i po spektaklu, ale tylko poza czasem montażu/demontaż.