Scenariusz, scenografia i reżyseria: Tomasz Antoni Żak
Aktorzy: Halina Machel; Aleksandra Pisz; Anna Warchał; Marcin Tomaszewski; Krzysztof Stanio; Karol Zapała
Technika: Ryszard Zaprzałka, Bartłomiej Cup
Przedstawienie inspirowane jest dramatem Kazimierza Brauna „Tarnowski wiatr niepodległości” oraz książką „Piłsudczycy” autorstwa Juliusza Kadena Bandrowskiego.
W spektaklu wykorzystano ponadto:
– hymn „Do pracy” – słowa Stefan Buszczyński, kompozycja Maurycy Karasowski;
– wiersz „Polacy” (fragmenty) – Krzysztof Kamil Baczyński;
– pieśń „Piechota” – słowa Leon Łuskino, muzyka na motywach rosyjskiej melodii wojskowej „Czornyje oczy da biełaja grudź”;
– wiersz „Mój mężczyzna” – Anna Świerczyńska;
– pieśń „Białe róże” – słowa Kazimierz Wroczyński i Jan Emil Lankau, muzyka – Mieczysław Kozar-Słobudzki;
– pieśń „Pierwsza kadrowa” – słowa Tadeusz Oster – Ostrowski, muzyka anonimowa w oparciu o melodię ludową „Siwa gąska, siwa po Wisełce pływa”;
– „Pieśń legionistów polskich” – słowa anonimowe, muzyka na melodię „Mazurka Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego. Pieśń powstała w czasie walk I Brygady nad Nidą w marcu 1915 roku;
– pieśń „My Pierwsza Brygada” – słowa Andrzej Hałaciński i Tadeusz Biernacki, muzyka anonimowa w oparciu o melodię „Marszu Kieleckiego nr 10”.
Korzystamy z fragmentów poezji Anny Świerszczyńskiej, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Cypriana Kamila Norwida i Juliusza Słowackiego. Również z muzyki Fryderyka Chopina.
Premiera:
7 listopada 2018 roku. Opole, sala koncertowa Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina.
Premiera wznowieniowa:
28 września 2022, Łomża
Zrealizowane we współpracy z ZAKLICZYŃSKIM CENTRUM KULTURY

List od reżysera
W stulecie odzyskania Niepodległości przez naszą Ojczyznę, w 2018 roku, wszystko było oczywiste. Dzisiaj świat wygląda inaczej i nasz „Wiatr” też inaczej wieje, a opowiadanie o patriotycznych emocjach Polaków sprzed ponad stu lat jest równie uzasadnione jak cztery lata temu, a może jeszcze bardziej… Człowiek zawsze potrzebuje oddychać Ojczyzną, a nie dusić się odorem wymuszonego czy kupionego posłuszeństwa.
Trudno znaleźć na polskiej ziemi miejsce, które nie ma wolnościowych kontekstów i skojarzeń. Wszędzie znajdziemy energię i treści, z których wynika, że istotą bycia niepodległym jest nie tylko „gadanie” o nieodległości, ale i gotowość oddania za nią życia, co pięknie opisał Juliusz Kaden-Bandrowski w swym literackim reportażu „Piłsudczycy”.
Niepodległość nie ma herbowych sygnatur czy partyjnych barw. Żołnierze Niepodległości służą tylko jednej sprawie – Polsce. Zofia Kossak-Szczucka dokładnie to ponazywała w swym „Dekalogu Polaka”, który zaczyna się preambułą: „Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której wzrosłeś. Wszystko, czymś jest, po Bogu mnie zawdzięczasz”. Następnie mamy te oto dwa przykazania:
- Nie będziesz miał ukochania ziemskiego nade mnie.
- Nie będziesz wzywał imienia Polski dla własnej chwały, kariery albo nagrody.
Sięgnijcie i po kolejne!
Człowiek bez Ojczyzny staje się kosmopolitycznym śmieciem, tak jak człowiek bez Boga staje się zabawką w rękach zła. Wiara i patriotyzm – oba te fundamenty naszej narodowej tożsamości znalazły swą artystyczną metaforę w naszej inscenizacji.
„Wiatr wolności” więc nadal wieje, a my prezentujemy nasze przedstawienie w Łomży, Halinowie, Ogrodzieńcu i w Zakliczynie. To na początek…
TAŻ
O Teatrze Nie Teraz
(…) Należy zauważyć, że przedsięwzięcia Teatru Nie Teraz, nawet gdy nie wiążą się bezpośrednio z dziełem któregoś z naszych wielkich romantyków, mieszczą się w nurcie niepodległościowym wywodzącym się z polskiego romantyzmu. Tylko ta scena ma moralne i artystyczne prawo reprezentować polski teatr w Roku Romantyzmu.
(…) Teatr Nie Teraz jest odważnym świadectwem naszej wiary i patriotyzmu. Zwłaszcza dziś potrzeba nam teatru o takim właśnie wymiarze (…)
Temida Stankiewicz-Podhorecka, Fałszywym trendom pod prąd
WPIS. Wiara, Patriotyzm i Sztuka. Nr 7-8 (141-142), 2022
Uwarunkowania techniczne
Ekipa realizacyjna:
Aktorzy – 6 osób (w tym 3 kobiety); Obsługa techniczna – 2 do 3 osób
Kontakt w sprawach technicznych: Ryszard Zaprzałka – 795-206706; smagaczryszard@poczta.onet.pl
Konieczne warunki prezentacji:
Spektakl jest realizowany w klasycznym układzie scena i widowni. Zasadnicza przestrzeń sceniczna to prostokąt o minimalnych wymiarach 7 (szerokość) x 6 (głębokość) x 4 m (wysokość). Widownia powinna być zlokalizowana w układzie amfiteatralnym (optymalne), a jeżeli jest na powierzchni płaskiej, to scena powinna być wzniesiona min. 40 cm nad ten poziom. Konieczne jest zupełne wyciemnienie sali, sterowanie światłem lub dostęp do siły (380V) i ew. możliwość podwieszenia świateł (na rampie, mostach lub sztankietach). Prosimy o przygotowanie mobilnej drabiny. Używanych jest nie mniej jak 8 reflektorów (minimum 500W każdy). Używany jest dźwięk z offu, który wymaga nagłośnienia sali (dźwięk realizowany z laptopa). Używane są również dwa mikrofony bezprzewodowe. Ponadto używany jest rzutnik sterowany z komputera. O ile oświetlenie oraz rzutnik zabezpiecza teatr, o tyle nagłośnienie pozostaje po stronie organizującego prezentację. Garderoby dla aktorów winny być zlokalizowane nieopodal sceny i – o ile to możliwe – zaopatrzone w łazienkę z prysznicem. Prosimy też o przygotowanie środków pozwalających na dokładne wymycie powierzchni sceny. Podczas spektaklu nie będą wpuszczane osoby spóźniające się. Prosimy o przestrzeganie zakazu fotografowania, filmowania i nagrywania spektaklu bez zgody teatru.
Czas montażu spektaklu:
Nie mniej jak 3 godz. (zależne jest to od warunków miejscowych oraz wyposażenia sali prezentacji).
Ponadto ok. 1 godz. przed spektaklem to czas niezakłócanej rozgrzewki aktorów). Demontaż spektaklu trwa ok. 1 godz.
Media:
Teatr dysponuje własnym serwisem fotograficznym oraz informacyjnym. Istnieje możliwość organizacji konferencji prasowej przed, jak i po spektaklu, ale tylko poza czasem montażu/demontażu.