Rzeczpospolita
według eseju Marii Konopnickiej „Polskie ziemie: krajobraz”

 Scenariusz i reżyseria: TOMASZ A. ŻAK
Aktorzy: ANDRZEJ KRÓL i ALEKSANDRA PISZ
Muzyka: MARCIN GUZIK
Kierownictwo techniczne: RYSZARD ZAPRZAŁKA

Specjalne podziękowania dla Pawła Bukowskiego, dyrektora Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu oraz artysty plastyka Jerzego Dudy.

Prapremiera:
Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu, 11 września 2021 r.

Premiera:
Ośrodek Praktyk Artystycznych DOM LUDOWY w Maszkienicach

W roku 1904 Maria Konopnicka napisała wyjątkowej literackiej urody esej, który, tak jak Sienkiewiczowska „Trylogia”, miał „krzepić serca” Polaków dążących do odzyskania niepodległości Ojczyzny. I faktycznie, dzieło to, jak pisze prof. Tadeusz Budrewicz, było „przez przynajmniej dwie dekady po opublikowaniu cytowane i wzmiankowane bardzo często, wielokrotnie przedrukowywano całe akapity w różnych podręcznikach; pokolenie budowniczych II Rzeczpospolitej wychowało się na „Rocie” i „Polskich ziemiach”.

Niezwykłym jest to, że od ponad 100 lat tekst ten nie był wznawiany. Stało się to dopiero w roku 2021, kiedy premierze pięknego wydania „Ziem polskich” przez Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu towarzyszyła prapremiera widowiska teatralnego przygotowanego przez Teatr Nie Teraz, a opartego na tym tekście.

Nas zamysł inscenizacyjny wpisuje się w konwencję „teatru drogi”, która w tym przypadku prowadzi dwójkę naszych bohaterów do symboliczno-historycznej przestrzeni Polski przedrozbiorowej, ale jednocześnie ten narodowy kulturowy kod jest wpisany w czas swoistego uniwersum, w którym może się odnaleźć współczesny człowiek. Problem z tożsamością jest dzisiaj jednym z największych zagrożeń dla przyszłości Polski, a trwająca wojna kulturowa nie oszczędza niczego i nikogo, kto tę tożsamość mógłby przekazywać młodym ludziom. I bywa już tak, jak w naszym spektaklu, że z miłością Ojczyzny trzeba schodzić do podziemia.

Uwarunkowania techniczne:
Ekipa realizacyjna:       
Aktorzy – 2 osoby (1 kobieta)
Obsługa techniczna – 2 osoby
Kontakt w sprawach technicznych: Ryszard Zaprzałka – 795-206706; smagaczryszard@poczta.onet.pl

Konieczne warunki prezentacji: Spektakl jest możliwy do zrealizowania niemal w każdej  przestrzeni scenicznej (a nawet niescenicznej byle zamkniętej); najlepiej w klasycznym układzie scena – widownia. Optymalną przestrzeń definiują wymiary:4 m (szerokość sceny ) x 4 m (głębokość sceny). W przypadku widowni umieszczonej na jednym poziomie koniecznym korzystnym byłoby podniesienie sceny przynajmniej o 0,5 m. Używamy 2 reflektorów (500 W każdy). W spektaklu konieczne jest nagłośnienie (akcji scenicznej towarzyszy muzyka „puszczana” z off-u) uruchamiane z odtwarzacza lub komputera. Garderoba dla aktorów winna być zlokalizowana nieopodal sceny i – o ile to możliwe – zaopatrzona w łazienkę z prysznicem. Prosimy też o przygotowanie środków pozwalających na dokładne wymycie powierzchni sceny. Podczas spektaklu nie będą wpuszczane osoby spóźniające się. Prosimy również o przestrzeganie zakazu fotografowania, filmowania i nagrywania spektaklu bez zgody teatru.

Czas trwania spektaklu: 50 min.
Czas montażu spektaklu:
Nie mniej jak 1 godz., co jest finalnie zależne od warunków lokalnych (ponadto 30 min. przed spektaklem to czas niezakłócanej rozgrzewki aktorów). Demontaż spektaklu trwa ok. 30 min.

Media
Teatr dysponuje własnym serwisem fotograficznym oraz informacyjnym. Istnieje możliwość organizacji konferencji prasowej przed jak i po spektaklu, ale tylko poza czasem montażu i rozgrzewki.