Scenariusz, scenografia i reżyseria: Tomasz A. Żak

Przedstawienie inspirowane jest dramatem Kazimierza Brauna „Tarnowski wiatr niepodległości” oraz książką „Piłsudczycy” autorstwa Juliusza Kadena Bandrowskiego.

Premiera: 7 listopada 2018 roku. Opole, sala koncertowa Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina                                                                                                                                „Wiatr Wolności” jest wyjątkowym w skali kraju działaniem artystycznym i edukacyjnym, w którym połączone zostały na scenie siły młodych adeptów Teatru Nie Teraz oraz aktorów zawodowych. Trudno byłoby znaleźć na polskiej ziemi miejsce, które nie przywoływałoby niepodległościowych kontekstów i skojarzeń.  Wszędzie znajdziemy tak potrzebną energię i treść, z których dowodnie wynika, że istotą bycia niepodległym jest tejże nieodległości kultywowanie, także w czasach pokoju. Bo człowiek bez Ojczyzny staje się kosmopolitycznym śmieciem, tak jak człowiek bez Boga staje się zabawką w rękach zła.

Aktorzy:

  • ALEKSANDRA DZIĄĆKO
  • WIKTORIA WĄTROBA
  • ANNA WARCHAŁ
  • BARTŁOMIEJ CUP
  • MACIEJ RUTKOWSKI
  • KAROL ZAPAŁA

Technika: RYSZARD ZAPRZAŁKA                                                                                                        Przedstawienie inspirowane jest dramatem Kazimierza Brauna „Tarnowski wiatr niepodległości” oraz książką „Piłsudczycy” autorstwa Juliusza Kadena Bandrowskiego.

W spektaklu wykorzystano ponadto:                                                                                                         – hymn „Do pracy” – słowa Stefan Buszczyński, kompozycja Maurycy Karasowski;                      – wiersz „Polacy” (fragmenty) – Krzysztof Kamil Baczyński;                                                                 – pieśń „Piechota” – słowa Leon Łuskino, muzyka na motywach rosyjskiej melodii wojskowej        „Czornyje oczy da biełaja grudź”;                                                                                                              – wiersz „Mój mężczyzna” – Anna Świerczyńska;                                                                                    – pieśń „Białe róże” – słowa Kazimierz Wroczyński i Jan Emil Lankau, muzyka – Mieczysław            Kozar-Słobudzki;                                                                                                                                          – pieśń „Pierwsza kadrowa” – słowa Tadeusz Oster – Ostrowski, muzyka anonimowa                      w oparciu o melodię ludową „Siwa gąska, siwa po Wisełce pływa”;                                                – „Pieśń legionistów polskich” – słowa anonimowe, muzyka na melodię „Mazurka                            Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego. Pieśń powstała w czasie walk I Brygady nad Nidą                   w marcu 1915 roku,                                                                                                                                    – pieśń „My Pierwsza Brygada”.

Recenzje

„Wiatr Wolności” jest wyjątkowym w skali kraju działaniem artystycznym i edukacyjnym, w którym połączone zostały na scenie siły młodych adeptów Teatru Nie Teraz oraz aktorów zawodowych.

Niepodległość nie ma herbowych sygnatur czy partyjnych barw.  Żołnierze Niepodległości służą tylko jednej sprawie – Polsce. Dokładnie tak, jak ujęła to w dwóch pierwszych punktach swego „Dekalogu Polaka” Zofia Kossak-Szczucka. Przypomnijmy te słowa, zaczynając jednak od preambuły tego Dekalogu: „Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której wzrosłeś. Wszystko, czymś jest, po Bogu mnie zawdzięczasz”. A teraz owe dwa przykazania:

  1. Nie będziesz miał ukochania ziemskiego nade mnie.
  2. Nie będziesz wzywał imienia Polski dla własnej chwały, kariery albo nagrody…

Trudno byłoby znaleźć na polskiej ziemi miejsce, które nie przywoływałoby niepodległościowych kontekstów i skojarzeń.  Wszędzie znajdziemy tak potrzebną energię i treść, z których dowodnie wynika, że istotą bycia niepodległym jest tejże nieodległości kultywowanie, także w czasach pokoju.

Bo człowiek bez Ojczyzny staje się kosmopolitycznym śmieciem, tak jak człowiek bez Boga staje się zabawką w rękach zła.

 

Galeria

Uwarunkowanie techniczne

Ekipa realizacyjna:     

Aktorzy – 6 osób (w tym 3 kobiety)

Obsługa techniczna – 2 do 3 osób

Kontakt w sprawach technicznych: Ryszard Zaprzałka – 795-206706; smagaczryszard@poczta.onet.pl

Konieczne warunki prezentacji:

Spektakl jest realizowany w klasycznym układzie scena i widowni. Zasadnicza przestrzeń sceniczna to prostokąt o minimalnych wymiarach 7 (szerokość) x 6 (głębokość) x 4 m (wysokość). Widownia powinna być zlokalizowana w układzie amfiteatralnym (optymalne), a jeżeli jest na powierzchni płaskiej, to scena powinna być wzniesiona min. 40 cm nad ten poziom. Konieczne jest zupełne wyciemnienie sali, sterowanie światłem lub dostęp do siły (380V) i ew. możliwość podwieszenia świateł (na rampie, mostach lub sztankietach). Prosimy o przygotowanie mobilnej drabiny. Używanych jest nie mniej jak 8 reflektorów (minimum 500W każdy). Używany jest dźwięk z offu, który wymaga nagłośnienia sali (dźwięk realizowany z komputera. Używane są również dwa mikrofony bezprzewodowe. Ponadto używany jest rzutnik sterowany z komputera. O ile oświetlenie oraz rzutnik zabezpiecza teatr, o tyle nagłośnienie pozostaje po stronie organizującego prezentację. Garderoby dla aktorów winny być zlokalizowane nieopodal sceny i – o ile to możliwe – zaopatrzone w łazienkę z prysznicem. Prosimy też o przygotowanie środków pozwalających na dokładne wymycie powierzchni sceny. Podczas spektaklu nie będą wpuszczane osoby spóźniające się. Prosimy również o przestrzeganie zakazu fotografowania, filmowania i nagrywania spektaklu bez zgody teatru.

Czas montażu spektaklu:

Nie mniej jak 3 godz. (zależne jest to od warunków miejscowych oraz wyposażenia sali prezentacji). Ponadto 1 godz. przed spektaklem to czas niezakłócanej rozgrzewki aktorów). Demontaż spektaklu trwa ok. 1 godz.

Media:

Teatr dysponuje własnym serwisem fotograficznym oraz informacyjnym. Istnieje możliwość organizacji konferencji prasowej przed, jak i po spektaklu, ale tylko poza czasem montażu/demontażu.